Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego
Projekt z dnia 22.7.2008 r. MINISTRA ZDROWIA z dnia ............................2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101) zarządza się, co następuje: Do szczegółowego zakresu uprawnień lekarza koordynatora ratownictwa medycznego należy:
1. W przypadku wystąpienia katastrof naturalnych, klęsk żywiołowych i awarii technicznych lub zdarzeń o podobnym charakterze powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób, wymagających udziału zespołów ratownictwa medycznego z więcej niż jednego województwa, lekarz koordynator ratownictwa medycznego może, na wniosek lekarza koordynatora ratownictwa medycznego z innego województwa, zadysponować zespołem ratownictwa medycznego. 2. Zarządzanie w sytuacji wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 1, przez lekarza koordynatora ratownictwa medycznego odbywa się z uwzględnieniem sposobu koordynowania działań zespołów ratownictwa medycznego oraz sposobu współpracy z organami administracji publicznej i zespołami ratownictwa medycznego z innych województw, a także sposobu współpracy zespołów ratownictwa medycznego z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy, określonych w planie, o którym mowa w art. 21 ustawy oraz, o ile sytuacja tego wymaga, z uwzględnieniem planów wojewodów, o których mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu przygotowania oraz wykorzystywania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa oraz właściwości organów w tych sprawach. Do szczegółowego zakresu obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego należy:
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. MINISTER ZDROWIA 1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607). 2)Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 199, poz. 1938, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808, Nr 210, poz. 2135 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600. Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm.). Instytucja lekarza koordynatora ratownictwa medycznego została wprowadzona z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym. W ustawie zostały określone w sposób ogólny zadania lekarza. Dotychczasowy brak szczegółowego określenia uprawnień i obowiązków w znaczny sposób uniemożliwiał realizację tych zadań. Ponadto należy mieć na uwadze funkcjonowanie od 1 stycznia 2007 r. zespołów ratownictwa medycznego w składzie dwuosobowym tj. bez lekarza, co często wymaga konsultacji z dyspozytorem medycznym oraz lekarzem koordynatorem ratownictwa medycznego podczas wykonywania medycznych czynności ratunkowych przez pielęgniarkę systemu lub ratownika medycznego. W tej sytuacji została w drodze ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590) wprowadzona zmiana ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, polegająca na dodaniu przepisu upoważniającego do określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia w rozporządzeniu szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego. Projektowane rozporządzenie reguluje szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego w oparciu o przepisy zawarte w ustawie określające zadania tego podmiotu. Powyższe uregulowanie dotyczy w szczególności współpracy z dyspozytorami medycznymi, lekarzami koordynatorami ratownictwa medycznego z innych województw. Dotychczasowe przepisy ustawowe stanowiły zbyt ogólną regulację, co z kolei uniemożliwiało właściwe funkcjonowanie tej instytucji. Projekt nie wymaga notyfikacji oraz przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia. W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej. Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej. 1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny. Projekt rozporządzenia dotyczy jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, dysponentów jednostek, centrów powiadamiania ratunkowego, lekarzy koordynatorów ratownictwa medycznego i dyspozytorów medycznych. 2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W tej sytuacji powyższy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych. 3. Wpływ regulacji na rynek pracy Wejście w życie przedmiotowego projektu nie ma wpływu na rynek pracy. 4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny Wejście w życie projektu rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionów. 5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość Wejście w życie projektowanej regulacji nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. 6. Wpływ na ochronę zdrowia ludności. Wejście w życie rozporządzenia poprawi bezpieczeństwo zdrowotne ludności. Szczegółowe określenie uprawnień i obowiązków lekarzy koordynatorów ratownictwa medycznego umożliwi właściwe podejmowanie decyzji w sytuacji nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności w przypadku katastrof i zdarzeń masowych. 7. Konsultacje społeczne. W toku uzgodnień projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie przedłożony celem zaopiniowania przez: Naczelną Izbą Lekarską, Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Federację Związków Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, NSZZ Solidarność, Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskie Stowarzyszenie Ratowników Medycznych, Stowarzyszenie Zawodowe Ratowników Medycznych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych, Polskie Towarzystwo Ratownictwa Medycznego, Instytut Ratownictwa Medycznego, Polskie Towarzystwo Medycyny Ratunkowej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof. Projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym także poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia. 8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności. Wejście w życie projektu rozporządzenia nie ma wpływu na warunki życia ludności. © 2011 Ministerstwo Zdrowia © 2002-2011 Platforma Activeweb Medical Solutions. |